Sunday, March 12, 2006

cerita.....WANITA..

Dihantar Oleh : annas

"Al-Haris bin Asad Al-Muhasibi, Ashbagh, Khalaf bin Al-Qasim dan sekumpulan orang lain dari Said bin Maslamah,katanya :

Sekali peristiwa datang seorang wanita kepada Siti Aisyah r.a seraya berkata :

Aku telah membai'at Rasulullah s.a.w agar aku tiada mensyirikkan Allah dengan sesuatu apa pun,aku tidak akan mencuri,tidak akan berzina,dan tidak akan membunuh anakku,tidak akan mengadakan perkara dusta yang akan aku ada-adakannya pada kedua tanganku dan kakiku,dan aku tidak akan mendurhakaimu pada suatu perkara yang baik.Aku telah memenuhi segala yang wajib kepada Tuhanku,dan Dia juga akan memenuhi segala kehendakku,demi Allah Dia tiada akan menyiksaku lagi ! Ketika dia sedang tidur,datang kepadanya seorang Malaikat,seraya berkata kepadanya :

Bahkan,engkau pernah mendedahkan kecantikanmu,menunjukkan susuk badanmu,mengkufuri nikmat yang Allah berikan kepadamu,sentiasa menyusahkan tetanggamu,menderhakai suamimu.

Kemudian Malaikat itu menampar mukanya dengan lima jarinya,seraya berujar :

Ini lima jariku dengan lima perkara yang kau lakukan itu,jika engkau buat lebih dari itu,niscaya aku akan menambah lagi.Apabila wanita itu bangun pagi,dilihatnya tanda lima jari itu masih berbekas di wajahnya.


Dipetik Daripada :
Judul Asal Dalam Bahasa Arab (AR-RUH).

Karya :
Ibnul Qayyim.

Terjemahan:
Syed Ahmad Semait."

www.tranungkite.net

No comments: