Tuesday, February 14, 2006

PERINGATAN ..EKONOMI

Benarkan kita BERIMAN KEPADA QURAN DAN KITAB ALLAH SWT?
Sila rujuk Surah Yusuf ayat 43 – 50,
[43] Dan (pada suatu hari) raja Mesir berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat: Tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus, dan aku melihat tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau dan tujuh tangkai lagi yang kering. Wahai ketua-ketua kaum (yang hadir), terangkanlah kepadaku tentang mimpiku ini, kalau kamu orang yang pandai mentafsirkan mimpi". [44] Mereka menjawab: "Yang demikian itu ialah mimpi-mimpi yang bercampur aduk, dan kami bukanlah orang-orang yang mengetahui mimpi-mimpi (yang sedemikian) itu".
[45] Dan (pada saat itu) berkatalah orang yang terselamat di antara mereka yang berdua itu, dan yang baharu mengingati (akan pesanan Yusuf) sesudah berlalu suatu masa yang lanjut: "Aku akan memberi tahu kepada kamu tafsirannya. Oleh itu hantarkanlah daku pergi (kepada orang yang mengetahui tafsirannya) ".
[45] Dan (pada saat itu) berkatalah orang yang terselamat di antara mereka yang berdua itu, dan yang baharu mengingati (akan pesanan Yusuf) sesudah berlalu suatu masa yang lanjut: "Aku akan memberi tahu kepada kamu tafsirannya. Oleh itu hantarkanlah daku pergi (kepada orang yang mengetahui tafsirannya) ".
[46] (Setelah dia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah ia): "Yusuf, Wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Tafsirkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): Tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering; (tafsirkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui tafsirannya".
[47] Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.
[48] Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih).
[48] Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih).
[49] "Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)".
[50] Dan (apabila mendengar tafsiran itu) berkatalah raja Mesir:" Bawalah dia kepadaku! "Maka ketika utusan raja datang kepada Yusuf (menjemputnya mengadap raja), Yusuf berkata kepadanya: Kembalilah kepada tuanmu kemudian bertanyalah kepadanya: "Apa halnya perempuan-perempuan yang melukakan tangan mereka? Sesungguhnya Tuhanku Maha Mengetahui tipu daya mereka.
RUJUK KEADAAN EKONOMI SEBENAR
Jika kita rujuk kepada keadaan ekonomi dunia, bermula dari tahun
1977 –1984 : (Tahun yang hebat.) Sekitar tahun tersebut, Malaysia telah berkembang maju dengan sector pertanian, banyak ladang dibuka dan pertanian menjadi sumber ekonomi Malaysia yang hebat. Beliau 4B, Merbau berdarah dan banyak lagi ladang dibuka untuk tanaman kelapa sawit dan lain-lain. Kebanyakan umat Islam, berkebun dan bercucuk tanam untuk mendapatkan hasil yang boleh dijual dan mereka hidup di dalam keadaan yang mewah. Bertanah dan berwang.
1984 –1991 : Tahun yang bermasalah Ketika itu negara sedikit mundur kerana, hasil pertanian mendapat kurangnya permintaan. Ditambah lagi dengan pengangguran yang teruk menghimpit rakyat Malaysia, berlaku pada tahun 1987 dan 1988. Graduan keluar dan tidak mempunyai pekerjaan, walaupun mereka mendapat biasiswa dan pinjaman. Selain dari itu, secara globalnya, negara-negara lain juga menghadapi masalah yang sama. Oleh itu, penduduk kampung berhijrah ke Bandar untuk mendapatkan kerja-kerja. Meninggalkan ladang di kampung. Pertanian dikampung tidak lagi menjadi aktiviti penting, lalu orang tua yang tinggal mengusahakan pertanian secara kecil-kecilan dan keadaan keluarga semakin berkurangan, adalah merupakan usaha untuk mengurangkan belanja di kampung. Di dalam tempuh ini juga kilang proton didirikan dan anak-anak kampung berhijrah ke bandar untuk memohon pekerjaan, namun peluang untuk menjadi vendor Proton, tidak ramai yang perolehi akibat kedudukan kewangan yang tidak mengizinkan.
1991 – 1998: Tahun yang hebat Pelbagai industri dibuka dibandar dan pelaburan dari luar mencurah masuk. Perkembangan dapat dilihat dengan pembinaan bangunan pencakar langit, industri-industri dan Putra Jaya yang menelan belanja berbillion-billion ringgit. Ekonomi berkembang pesat, walaupun disestengah negara perang meletus, namun secara mutlaknya, dunia di dalam keadaan yang baik dan maju.
1998 – 2005 : Tahun yang bermasalah. Pada tahun 1998, Soros yang dikatakan punca kepada kejatuhan ekonomi, menyebabkan industri jatuh merudum dan penutupan banyak syarikat. Berlaku juga pengangguran yang lebih hebat yang menimpa negara Malaysia. Bermula pada tahun itu, maka Negara dengan sedikit demi sedikit cuba untuk pulih tetapi tidak seperti yang diharapkan. Kenaikan minyak yang berpunca dari peperangan dan bencana alam di Amerika menjadi alasan. Dan secara automatis, setiap negara di dunia menghadapi krisis minyak yang membebankan kesemua rakyat. Rakyat di seluruh dunia terpaksa membeli minyak dengan harga yang berlipat ganda, dan syarikat yang bersangkutan dengan minyak ini, mula menunjukkan kejatuhan di dalam tahun-tahun berakhir 2005.
KESIMPULANNYA: -
Dalam sedar tidak sedar, 7 tahun yang disebutkan, asyik sering berulang dan ramai diantara kita lupa dan tidak sedar bahwa ia sudah bertulis di dalam Al-Quran. Oleh itu bermula pada 2006 ini, marilah kita bersama-sama merebut peluang yang ada. Jika kita merujuk kepada Surah Yusuf diatas, jelas menunjukkan bahawa, Allah telah memberitahu dan jelas tertulis di dalam AlQuran untuk dijadikan panduan. Namun sikap umat Islam di Malaysia, yang tidak sengaja mengabaikan Al-Quran, secara tidak langsung tidak mengetahui isi dan rahsia yang cuba disampaikan. Jelas dengan ini bahawa, perlu kita mencontohi sikap umat Islam di Indonesia yang menggalakkan anak-anak untuk Katam Quran dan terjemahannya sekali gus. Berlainan dengan penduduk Islam di Malaysia yang sebok mengejar jumlah berkatam dibandingkan dengan usaha untuk mengetahui isi kandungan Quran itu sendiri.
Pelbagai maklumat dan pentunjuk yang telah diberikan di dalam Quran, baik yang telah kita lalui mahupun yang akan mendatang. Merujuk kepada peristiwa 9/11, ia sudah pun tertulis di dalam AL-Quran, sebagaimana pada suatu ketika, pernah hebat dibincang sesama kita akan surah yang merujuk kepada tarikh ia berlaku, ketinggian bangunan dan keadaan peristiwa itu. Cuma mungkin, bahasa yang berbunga di dalam Al-Quran, sengaja di lakukan kerana mungkin, untuk mengelak rahsia Al-Quran mudah diketahui oleh para kafir yang sentiasa mencari rahsia Islam untuk tujuan menjatuhkan Islam.
Dengan itu bersama-samalah kita mengambil kesempatan untuk mengumpul sebanyak mungkin harta dan peluang yang ada bagi mengukuhkan ekonomi Islam di dunia. Tidak lupa akan amal dan bersyukur kehadirat Illahi di atas segala pemberiannya. Rahsia ini adalah milik kita dan pada tahun 2006 ini, biarlah menjadi pemangkin akan kebangkitan Islam dan ekonominya, untuk kita dihormati oleh bangsa lain yang sekian lama cuba untuk memalukan dan menjatuhkan. Bantu sesama Islam, dan janganlah kita mengambil kesempatan atas bantuan yang saudara kita berikan. Buatkan ia menjadi bantuan yang sentiasa akan dikenang dan menjadi kan ia sebagai jambatan silaturahim sesama Islam, khas nya. Islam adalah merupakan agama yang mempunyai penganut yang paling ramai. Kuasa beli adalah milik kita, oleh itu jadikan ia senjata untuk kita terus maju. Fikir sebelum beli.
Kepada yang tamak haloba, kembalilah kembali pangkal jalan dan cubalah untuk berkongsi peluang sesama saudara Islam yang lain untuk merasai rezeki yang Allah berikan kepadanya. Semuga, sikap buruk ini terkikis dengan sendiri dan ditempatkan mereka di dalam syurga kelak.
Pertanyaan yang perlu kita jawab adalah, benarkah kita beriman dengan Kitab-kitab Allah (Rukun Iman yang ke-3). Jika benar, kenapa kerajaan dan rakyat tidak menjadikan Al-Quran sebagai petunjuk dan kenapa kita tidak ketahui akan isi Al-Quran itu sendiri? Jika kita tidak mengiktirafkan AL-Quran, golongan apakah kita dan golongan apakah kerajaan kita? Perlu dijawab sendiri. Jangan jadikan masyarakat majmuk sebagai alasan, kerana sistem Islam baik untuk semua.

nukilan:www.tranungkite.net

No comments: